×

Ostrzeżenie

Joomla\CMS\Filesystem\Folder::create: Ścieżki nie ma wśród ścieżek open_basedir.

Każdy z nas chce być szczupły, mieć idealną sylwetkę. Stosujemy różne modne diety, detoxy czy szybkie rozwiązania, które kuszą nas ekspresowym efektem, w zamian za kilka dni poświęcenia się.

Zapominamy, że na naszą obecną figurę nie zapracowaliśmy w ciągu tygodnia czy miesiąca, a jest to efekt wielomiesięczny, a czasem kilkuletni. Dlatego nie da się zrzucić nadprogramowych kilogramów w kilka dni czy nawet w miesiąc, bez zmiany nawyków.

Nie będę ukrywać, że zmiana nawyków jest trudna. Skoro kilka lub kilkanaście lat do kawy wybieraliśmy drożdżówkę, dodatkowo słodząc tę kawę, a pojęcie śniadania w naszym słowniku nie istnieje, to ciężko z dnia na dzień będzie zacząć jeść poranny posiłek, nie jeść słodyczy, nie słodzić…

Pomimo, że każdy z nas ma świadomość, że słodzenie i drożdżówka do kawy nie sprzyjają redukcji kilogramów, często wolimy sięgnąć po skrajne rozwiązania i oczekujemy po szybkich efektów.

Popularnym złotym środkiem na piękną sylwetkę są diety eliminujące dany składnik z diety. Często wybór pada na tłuszcze, ponieważ są najbardziej kaloryczne ze wszystkich składników odżywczych, krąży także mit, że tłuszcze są niezdrowe.

Nie bierzemy pod uwagę, jaką rolę tłuszcze pełnią w naszym organizmie, i jak niekorzystnie całkowita ich eliminacja z diety wpływa na nasz układ hormonalny, krążenia, samopoczucie oraz wygląd.

Dlatego warto skupić się na wypracowaniu zdrowych nawyków. Nie chodzi w nich o eliminację, ale o zdrowe wybory, których skutkiem ubocznym będzie ta nasza wymarzona sylwetka.

Jakie nawyki warto wdrożyć?

  • Regularność posiłków - dzięki niej nie będziemy podjadać oraz unikniemy wieczornego zajadania wszystkiego, co nam się trafi w ręce. Warto jeść posiłki co 3-4 godziny. Szczególnie pamiętając o nich w pracy, gdy w natłoku obowiązków często zapominamy o jedzeniu.
  • Nie podjadanie między posiłkami - dotyczy to również owoców, cukiereczka czy ciasteczka. Jeśli mamy na nie ochotę, zjedzmy to po pełnowartościowym posiłku.
  • Odpowiednie pory posiłków - dzień powinniśmy zacząć od zdrowego śniadania, nie później niż godzinę po obudzeniu. Dzięki temu łatwiej będzie nam przez resztę dnia wybierać zdrowo. Kolację warto zjeść co najmniej 2 godziny przed snem, a najlepiej 3-4 godziny wcześniej.
  • Jedzenie warzyw - do każdego posiłku, w postaci surówki, marchewki do chrupania czy na kanapkę. Warzywa powinny stanowić połowę talerza.
  • Wybór pełnoziarnistych produktów zbożowych - takich jak ciemne pieczywo, pełnoziarnisty makaron, kasze, brązowy ryż, które dzięki wysokiej zawartości błonnika sycą na dłużej.
  • Przygotowanie samodzielnych posiłków zamiast zakupu wysokoprzetworzonej żywności.
  • Dokładne i powolne spożywanie potraw - posiłki powinny być spożywane powoli – delektowanie się posiłkiem. Od momentu zjedzenia posiłku do czasu, kiedy mózg odbierze sygnał ‘najedzony’ mija około 20 minut.
  • Nie przejadanie się oraz unikanie jedzenia przed telewizorem, komputerem czy przy czytaniu - nieświadomie zjemy wtedy więcej.
  • Zmiana technik kulinarnych - gotowanie na parze, w wodzie, pieczenie w rękawie, grillowanie czy duszenie na łyżce oleju (najlepiej rzepakowego), zamiast smażenia panierowanego mięsa. Zamiast panierki warto spróbować zmiksowanych orzechów, mąki z ciecierzycy lub z płatków owsianych.
  • Wybór zdrowych słodzików zamiast cukru, takich jak ksylitol, erytrol czy stewia.
  • Zmiana słonych przekąsek typu solone orzechy w panierce na wersje bez soli, klasyczne chipsy na chipsy z buraków czy jabłek.
  • Wybór zdrowych słodyczy - na bazie zmiksowanych daktyli i bakali zamiast klasycznej drożdżówki.
  • Odpowiednie nawodnienie - spożywanie minimum 1,5 litra wody mineralnej zamiast słodkich napoi czy soków.
  • Zmiana soli na zioła takie jak oregano, tymianek, majeranek, paprykę, pieprz, czosnek, zioła prowansalskie, które nie tylko wzbogacą smak potraw, lecz również zawierają cenne składniki odżywcze.
  • Zmiana tłuszczy zwierzęcych, takich jak smalec, masło, słonina na roślinne - olej rzepakowy, oliwę z oliwek, orzechy, pestki dyni czy słonecznika. Wcale nie trzeba używać egzotycznych olei, żeby zdrowo się odżywiać. Warto postawić na nasz polski olej rzepakowy, który nie tylko jest cennym źródłem kwasów omega 3, lecz znakomicie podkreśli smak potraw, dostarczając nam wiele wartości odżywczych oraz witamin A, D, E i K.
  • Codzienna aktywność fizyczna - minimum 30 minut spaceru dziennie, a weekendowo warto wybrać się na siłownię, basen czy rower.

Te kilka rad warto wdrożyć do swojego codziennego życia i z każdego dnia zbliżać się do swojego żywieniowego celu. Zmiana nawyków sprawi, że będziemy zdrowsi, a wypracowane rezultaty zostaną z nami już na zawsze, a nie tylko na chwilę. Wcale nie trzeba korzystać z drogich i egzotycznych produktów w drodze po szczupłą sylwetkę. Opierając menu o nasze lokalne i niedrogie produkty jak jabłko, orzechy włoskie, kasze czy olej rzepakowy, możemy mieć ciekawą i pyszną dietę oraz świetne rezultaty na wadze!

Mgr Paula Jamróz

Dietetyk kliniczny & psychodietetyk,

autorka bloga Dietetycznie Zakręcona

powrót